maanantaina, huhtikuuta 20, 2009

Nele agilityn alkeiskurssikarsinnassa

Viikonloppu oli oikein agilitypainotteinen, kun eilen kävin vielä Nelen kanssa TamSKin agilityn alkeiskurssin karsinnassa. Mini/medi-koirien karsinta alkoi klo 15 Niihamassa. Kenttä oli kovin märkä, aurinko pilvessä ja kylmä tuuli, joten kahden ja puolen tunnin seisoskelu kentällä meinasi kylmätä koiraa ja omistajaa.

Heti karsinnan aluksi vetäjä ilmoitti, että paikkoja olisi jaossa vain 8. Paikalla koiria oli 27, joten tilanne tuntui lähes toivottomalta. Nelen kanssa olin suoritusvuorossa kolmantena ja ensimmäinen tehtävä oli nostaa koira pöydälle, jossa vetäjä kävi sen lyhyesti läpi. Tämän jälkeen koira takaisin maahan ja muutamaksi sekunniksi hihnasta irti (sai namittaa). Nele oli oikein kiltisti ja maassakin vain tuijotti tiiviisti minua. Tyttö saisi kuulema syödä enemmän, oli vähän laiheliini.

Toinen tehtävä oli koirakuja. Kaikki osallistujat menivät kujaksi, jonka läpi jokainen vuorollaan kulki. Mennessä sai käyttää vain omaa ääntään ja tullessa sai ottaa taas namit/lelun. Nele meni jälleen oikein mallikkaasti ja kujassakin seisoi lähes koko ajan kiltisti. Lopussa piti hieman murista vieruskaverille, ehkä toinen tuli liian lähelle.

Kolmas tehtävä oli luoksetulo. Koiran sai jättää joko käskyn alle odottamaan tai sitten vetäjä piti pannasta kiinni. Nele oli sen verran kylmissään, tilanne jännä ja matka pitkä, etten viitsinyt ottaa turhia riskejä. Lujaa Nele tuli, mitä en kyllä missään vaiheessa epäillytkään. Tämän tehtävän jälkeen tehtiin välikarsinta ja osa koirakoista laitettiin kotiin. Päästiin jatkoon ja viimeinen tehtävä olikin sitten melkoinen yllätys. Kaikkien piti mennä A-este. Tässä vaiheessa olin melkein valmis luovuttamaan, kun muistin millaista Nelen A:n suoritus oli ollut Nokialla ja karsinnassa este oli vielä jyrkemmässä kulmassa. Mentiin heti toisena esteelle ja ihme: Nele lähti heti kiipeämään ja vieläpä melko nopeasti. Aivan uskomaton suoritus Neleltä ja olin kyllä niin ylpeä tytöstä.

Lopuksi kuultiin tulokset ja niin siinä kävi, että Nele pääsi alkeiskurssille! Kurssi alkaa luennolla ja sisältää 10 treenikertaa. Tämä on tosi hieno juttu ja olen varsin tyytyväinen menneeseen viikonloppuun. :)

2 kommenttia:

Anu kirjoitti...

Hienoa, että pääsitte tuonne agilityyn. Mä eräältä tutulta kuulin aiemmin, että TamSK:n karsinnoissa on aika usein tuo A-este käytössä. Aika jännä juttu sinänsä.

Tanja kirjoitti...

Mä olin kuullut, että aiemmin on ollut hyppy ja putki, mutta onneksi Nele jostain mystisestä syystä suostu kiipeen. :) Kai se ajatteli, että jos tän meen niin pääsiskö sitten kotiin ja lämpimään.